Dadels, een gezond alternatief voor suiker?

22 juli 2018

Dadels, een gezond alternatief voor suiker?

Je ziet het steeds vaker in recepten. Dadels als vervanger van de ongezonde suiker. Dit is niet alleen een uitstekend en smakelijk alternatief, maar zelfs een gezonde keuze! Ze bevatten namelijk belangrijke vitamines en mineralen, veel antioxidanten en vezels.

Antioxidanten in dadels

De verschillende soorten antioxidanten in dadels kunnen het ontstaan van ziekten helpen voorkomen. Er zijn bijvoorbeeld studies die aantonen dat door het eten hiervan de hersenfunctie kan verbeteren.

Dadels zijn erg plakkerig, waardoor ze handig zijn als binder in lekkernijen. Een dadel is als gedroogde vrucht ook heerlijk bij een kop koffie. Of als tussendoortje. Je kunt de pit eruit halen en de dadel vullen met bijvoorbeeld roomkaas, een amandel of een pecannoot. Dit overheerlijke recept is ook een echte aanrader.

Calorieën

Het is wel belangrijk om te weten dat dadels veel calorieën bevatten. Je eet er gemakkelijk te veel van. De vrucht is gedroogd, daardoor is het caloriegehalte hoger dan het meeste verse fruit. Dus geniet er vooral van, maar eet het met mate.

Dadels zijn zoet, maar in tegenstelling tot suiker ontstaat er geen piek in de bloedsuikerspiegel na het eten ervan. Dit komt door de hoeveelheid vezels. De vezels bevorderen ook een soepele stoelgang. Wil je begrijpen hoe dat kan? Of wil je meer weten over afvallen, een gezondere leefstijl of meer energie gedurende de dag? Of ben je op zoek naar een gezondere leefstijl en wil je begrijpen wat daarin belangrijk is? En vind je het prettig om thuis, in je eigen tempo, online begeleid te worden? Dan is de Eatzo cursus echt iets voor jou!