Uien zijn super gezonde smaakmakers

3 december 2018

Veel recepten beginnen met ‘snipper een ui’. Dit is niet zo verwonderlijk, omdat uien een karakteristieke  smaak geven aan een gerecht. Er zijn veel manieren om van uien te genieten. Je kunt ze bakken, koken, roosteren of rauw eten in salades. Daarbij zijn uien erg gezond. Rauwe uien bevatten weinig calorieën en veel vitamine C, foliumzuur, vitamine B6 en kalium. Maar vooral door het hoge gehalte aan antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen zijn uien zo gezond. Wist je dat gele en rode uien zelfs nog veel meer antioxidanten bevatten dan de witte? Wetenschappelijk is aangetoond is dat uien sterke antioxiderende eigenschappen hebben, ontstekingen verminderen en de groei van schadelijk micro-organisme onderdrukken.

Uien zijn ook erg rijk aan gezonde oplosbare vezels, waardoor de gezondheid van de dikke darm kan verbeteren.
Sommige mensen kunnen de vezels van uien niet goed verteren. Allergie voor uien is relatief zeldzaam, maar intolerantie voor rauwe ui komt vrij vaak voor.

Heb je ook spijsverteringsproblemen na het eten van uien en wil je weten wat je daaraan kunt doen? Wil je meer weten over afvallen, een gezondere leefstijl of meer energie gedurende de dag? Of ben je op zoek naar een gezondere leefstijl en wil je begrijpen wat daarin belangrijk is? En vind je het prettig om thuis, in je eigen tempo, online begeleid te worden?
Dan is de Eatzo cursus echt iets voor jou! Klik hier voor meer informatie.